Distributie via het internet: welke beperkingen kan de producent opleggen?
Geplaatst op :
28/03/2019
28
mars
mars
03
2019
U bent producent en wenst gebruik te maken van onafhankelijke verdelers. U wilt evenwel niet dat de kwaliteitsperceptie of de geloofwaardigheid van uw product aangetast wordt door marketingpraktijken waar u geen vat op heeft; Vooral wenst u niet dat de producten via internet aangeboden worden. Kan u de verdelers verbieden om via e-commerce uw producten aan te bieden?
Waarover gaat het?
Het gaat over beperkingen die opgelegd worden aan medecontractanten in het kader van “verticale overeenkomsten”. Hierbij moet men denken aan productie- en/of distributieketens van goederen of diensten, waarin afspraken gemaakt zijn over de voorwaarden waaronder de partijen deze goederen en diensten kunnen kopen, verkopen of doorverkopen. Ook wordt gesproken van “selectieve distributie”.Sinds de opkomst van E-commerce, zijn vele producenten en aanbieders van diensten geconfronteerd geworden met de vraag of zij al dan niet gebruik willen maken van online platforms om hun producten of diensten aan te bieden. In bepaalde sectoren is dit niet steeds wenselijk omdat men, zeker in het geval men met onafhankelijke distributeurs werkt, geen vat meer heeft op de wijze waarop het product aangeboden wordt op de markt.
Mogelijkheid tot verbod op verdeling via internet?
- Belang van het Europese recht
Daartegenover staat dat selectieve distributie ook kan leiden tot grotere efficiëntie in een productie of distributieketen, in de zin dat een gestroomlijnd en transparantsysteem opgezet kan worden dat de efficiëntie van de verdeling en bijgevolg de winstgevendheid van een product verhoogt.
Het Europese mededingingsrecht heeft dan ook als finaliteit om in deze tegenstrijdigheid een balans te vinden.
- Principieel verbod
- Uitzondering in de luxe (en andere?) sectoren
In de specifieke context van luxeproducten, en meer bepaald luxecosmetica, stelde het Europees Hof van Justitie reeds dat een verbod om dergelijke producten via het internet te verdelen toegelaten kan zijn. Het is dan aan de producent om aan te tonen dat de online verdeling van de producten een negatieve impact kan hebben op het (imago van) het product zelf. Inderdaad, men kan per definitie niet van een concurrentiebeperkende maatregel spreken als deze maatregel de verkoop van een product negatief beïnvloedt. De maatregel is dan net concurrentie verhogend.
De vraag rijst evenwel of deze redenering ook buiten de luxesector toegepast kan worden, namelijk op merk- en andere kwaliteitsproducten (denk bv. aan sneakers van een bepaald merk, typisch te verkrijgen parfums,…). Deze vraag is nog niet expliciet beantwoord, maar dit lijkt wel degelijk aannemelijk. Uiteraard opnieuw enkel in de mate dat aangetoond kan worden dat een verdeling via het internet het product commercieel kan schaden.
In dat opzicht is het belangrijk op te merken dat een verbod op online verkopen hoogstwaarschijnlijk enkel mogelijk is wanneer dit verbod (ook) betrekking heeft op online verkopen aan consumenten. Het is namelijk moeilijk om te verdedigen dat een verkoop aan bv. een sub verdeler een negatieve impact zou hebben op de kwaliteitsperceptie of het imago van een product.
Tot slot is het nuttig om erop te wijzen dat in bepaalde sectoren specifieke regels gelden, die expliciet geregeld zijn door de wet. De belangrijkste is daar de automobielsector. Bovenstaande redenering kan in deze sectoren dus niet zondermeer toegepast worden.
Besluit
Hoewel men intuïtief zou denken dat men als producent een onbeperkt recht heeft om te bepalen op welke wijze een product verdeeld wordt, is dit niet het geval. Men moet de regels van de eerlijke concurrentie respecteren en men mag verdelers bijgevolg niet te sterk beperken in hun mogelijkheden om zich op de markt te positioneren.In de context van e-commerce geldt deze redenering onverkort, al kan de aard van het te verdelen product daar wel mogelijkheden bieden en kan dus effectief een verbod opgelegd worden. Dit is zeker zo voor luxeproducten, maar is ook aannemelijk voor andere producten waar de kwaliteitsperceptie en het imago een essentiële rol speelt.
{ HISTORIQUE }
-
Distributie via het internet: welke beperkingen kan de producent opleggen?
Geplaatst op : 28/03/2019 28 mars mars 03 2019Publications du cabinetKabinetspublicatiesU bent producent en wenst gebruik te maken van onafhankelijke verdelers. U wi...
-
Voici un extrait d’un article paru dans le Trends/Tendance le 15 décembre 2014 à l’occasion de la grève générale.
Geplaatst op : 11/02/2019 11 février févr. 02 2019Publications du cabinetKabinetspublicatiesIl s’agissait davantage d’une grève contre la politique menée par le gouverne...
-
Réforme des modes alternatifs de règlement des différends : vers une généralisation de la médiation ?
Geplaatst op : 10/12/2018 10 décembre déc. 12 2018Publications du cabinetKabinetspublicatiesAfin de désengorger les tribunaux, le législateur a décidé de généraliser le...
-
De nieuwe Wet Bedrijfsgeheimen: een welkome bescherming van uw onderneming.
Geplaatst op : 19/10/2018 19 octobre oct. 10 2018Publications du cabinetKabinetspublicatiesU werft een zelfstandig freelancer aan om uw onderneming tijdelijk te onderst...
-
Doubler son agent immobilier n’est pas sans risque
Geplaatst op : 04/10/2018 04 octobre oct. 10 2018Publications du cabinetKabinetspublicatiesVous souhaitez vendre votre appartement ou votre maison et faites appel à un...